Search
en  fr  de
.
Home > ECML-Programme > Programme 2016-2019 > roadmap for schools > Key concepts

A roadmap for schools to support the language(s) of schooling

The ROADMAP enables schools to set up a tailor-made whole-school strategy to support the development of students’ competences in the language(s) of schooling. The web-based tools help schools to develop the linguistic and critical thinking skills ALL students need in ALL subjects for learning and school success. Available in English, French, German, Finnish and Swedish.
Access to the ROADMAP tool
Key concepts
The purpose of this section is to provide general and understandable explanations for the most important terms and definitions used in the ROADMAP in English, French and German. The definitions have been set up in line with the publications of the Council of Europe, previous ECML projects and academic research. They should enable all stakeholders to better understand the scope of the ROADMAP.

Glossary

 

Please note: These definitions relate to this specific resource. The same terms may be defined differently in other contexts.

Items in total: 6
 

academic language

area

dimension

language dimension in subjects

language of schooling

vulnerable learners


To the ECML glossaries overview page

Bereiche und Dimensionen

Bewusstsein für die sprachliche Dimension

Bewusstsein für die sprachliche Dimension bedeutet, ganz allgemein das sprachliche Lernen zu betonen, zu verstehen, wie wichtig es für das gesamte schulische Personal ist, als Sprachvorbild zu agieren und den Lernenden herausfordernde Aufgaben zu bieten.

Die Dimensionen, die in diesen Bereich fallen:
• Betonung des sprachlichen Lernens
• Als Sprachvorbilder agieren
• Die Bedeutung von herausfordernden Aufgaben

Entwicklung von sprachlichem Wissen und Fertigkeiten

Entwicklung von sprachlichem Wissen und Fertigkeiten heißt, dass die Lehrpersonen im Unterricht die Eigenschaften verschiedener sprachlicher Register hervorheben, dass sie ihre Schülerinnen und Schüler für die gesprochene und geschriebene Sprache sensibilisieren können und so laufend zu einer Verbesserung der Sprech- und Schreibfertigkeiten sowie der Hör- und Lesefertigkeiten der Lernenden beitragen.

Die Dimensionen, die in diesen Bereich fallen:
• Eigenschaften verschiedener sprachlicher Register lehren
• Sensibilisierung für gesprochene und geschriebene Sprache
• Sprech- und Schreibfertigkeiten verbessern
• Hör- und Lesefertigkeiten verbessern

Metasprachliches Bewusstsein

Metasprachliches Bewusstsein bedeutet, die sprachliche Dimension im Fachunterricht zu berücksichtigen und sprachbezogene Konzepte zu erforschen/lernen und zwar in Bezug auf jedes einzelne Fach, um den Lernenden zu helfen, Inhalte leichter zu verstehen und anzuwenden.

Die Dimensionen, die in diesen Bereich fallen:
• Die sprachliche Dimension im Fachunterricht
• Sprachbezogene Konzepte

Rolle der Sprachen beim Lernen

Rolle der Sprachen beim Lernen heisst, dass die Bedeutung der Sprache im Fachunterricht erkannt wird und die sprachliche Entwicklung der Schülerinnen und Schüler gefördert wird. Es bedeutet auch, dass die Vorteile der Mehrsprachigkeit im Unterricht genutzt werden, dass für das Lernen Verbindungen zwischen den Sprachen hergestellt werden und dass auf dem Vorwissen und den Erfahrungen der Schülerinnen und Schüler aufgebaut wird.

Die Dimensionen, die in diesen Bereich fallen:
• Die Bedeutung der Sprache im Fachunterricht
• Sprachliche Entwicklung fördern
• Mehrsprachigkeit im Unterricht
• Für das Lernen Verbindungen zwischen den Sprachen herstellen
• Vorwissen und Erfahrungen einbinden

Einstellungen zu Sprachen

Einstellungen zu Sprachen bedeutet, die Sprachen der Schülerinnen und Schüler wertzuschätzen und ihre individuelle Entwicklung der Literalität zu verfolgen. Einstellungen werden bei der Förderung der Mehrsprachigkeit sichtbar und können im schulischen Umfeld dargestellt werden.

Die Dimensionen, die in diesen Bereich fallen:
• Die Sprachen der Lernenden wertschätzen
• Die Entwicklung der Literalität verfolgen
• Promoting plurilingualism
• Mehrsprachigkeit im schulischen Umfeld sichtbar machen

Förderung des informellen Sprachenlernens

Förderung des informellen Sprachenlernens bedeutet, Gelegenheiten für informelles Sprachenlernen der Schülerinnen und Schüler zu schaffen und die Sprachentwicklung zu Hause zu unterstützen.

Die Dimensionen, die in diesen Bereich fallen:
• Gelegenheiten für informelles Sprachenlernen
• Unterstützung der Sprachentwicklung der Lernenden zu Hause

Sprachenressourcen in der Schule

Sprachenressourcen in der Schule bedeutet, dass man die Sprachen der Schülerinnen und Schüler, des weiteren Schulpersonals und der Familien kennt und weiß, wann und wie man sie einsetzt, um die Integration der Schülerinnen und Schüler zu erleichtern.

Die Dimensionen, die in diesen Bereich fallen:
• Kenntnisse über die Sprachen der Lernenden
• Kenntnisse über die Sprachen des Schulpersonals
• Kenntnisse über die Sprachen der Familien

Orientierung von neu ankommenden Schülerinnen und Schülern und Familien

Orientierung von neu ankommenden Schülerinnen und Schülern und Familien bedeutet, die Neuankömmlinge zu unterstützen, indem die Sprachenressourcen des schulischen Umfelds genutzt werden, einschließlich fachlicher und gesellschaftlicher Ressourcen, die für die Kommunikation zur Verfügung stehen. Dies kann zum Beispiel zur Erstellung von wichtigen Dokumenten in verschiedenen Sprachen führen.

Die Dimensionen, die in diesen Bereich fallen:
• Die Sprachenressourcen in der Schule nutzen
• Fachliche Ressourcen für die Kommunikation
• Gesellschaftliche Ressourcen für die Kommunikation mit Eltern/Erziehungsberechtigen
• Wichtige Dokumente in verschiedenen Sprachen

Fachliche Weiterbildung

Fachliche Weiterbildung bedeutet, über Strukturen zur Planung und Überprüfung der Kompetenzen der Lehrpersonen zu verfügen, sie zu sensibilisieren, zur Zusammenarbeit zu ermutigen, ebenso wie fachbezogene Lerngemeinschaften innerhalb der Schule zu etablieren und zu fördern. Dieser Bereich kann z.B. Aktionsforschung, kooperatives Lernen, etc. umfassen.

Die Dimensionen, die in diesen Bereich fallen:
• Strukturen für fachliche Weiterbildung
• Planung und Überprüfung
• Sensibilisierung der Lehrpersonen
• Zusammenarbeit zwischen Lehrpersonen
• Fachbezogene Lerngemeinschaften

Domaines et dimensions

Conscience de la dimension linguistique

La conscience de la dimension linguistique signifie privilégier l’apprentissage des langues en général, comprendre l’importance d’être des modèles linguistiques (pour l’ensemble du personnel) et proposer aux élèves des activités stimulantes.

Dimensions correspondant à ce domaine :

  • Privilégier l'apprentissage des langues
  • Être des modèles linguistiques
  • Importance des activités stimulantes
Développement des connaissances et compétences linguistiques
Le développement des connaissances et compétences linguistiques signifie que les enseignants insistent sur les spécificités de la langue dans leur enseignement, encouragent la sensibilisation des élèves à la langue parlée et écrite, et améliorent constamment leurs compétences en expression orale/écriture et leurs compétences d'écoute et de lecture.

Dimensions correspondant à ce domaine :

  • Enseigner les spécificités linguistiques
  • Sensibiliser à la langue parlée et écrite
  • Améliorer les compétences en expression orale/écriture
  • Améliorer les compétences d'écoute et de lecture

Conscience métalinguistique
La conscience métalinguistique consiste à prendre en compte la dimension linguistique dans l’enseignement des matières et à explorer/apprendre les concepts liés aux langues, quelle que soit la matière.

Dimensions correspondant à ce domaine :
  • Dimension linguistique dans l'enseignement des matières
  • Concepts liés à la langue

Rôle de la langue dans l'apprentissage
Le rôle de la langue dans l'apprentissage signifie que la langue est reconnue comme importante dans l'enseignement des matières et que le développement linguistique des élèves est encouragé. Cela signifie également que l'on prend appui sur les avantages liés au plurilinguisme pendant les cours, que l'on établit des passerelles entre les langues pour favoriser l'apprentissage et que l'on se fonde sur les connaissances et les expériences antérieures des élèves.

Dimensions correspondant à ce domaine :
  • Importance de la langue dans l'enseignement des matières
  • Promouvoir le développement du langage
  • Le plurilinguisme dans la classe
  • Établir des ponts entre les langues pour l'apprentissage
  • S'appuyer sur les connaissances et l'expérience antérieures

Attitudes à l'égard des langues

Les attitudes à l'égard les langues signifie qu'il faut valoriser les langues des élèves et suivre leur développement individuel en matière de compétences linguistiques. Les attitudes sont reflétées lorsque la promotion du plurilinguisme est faite et qu'elles peuvent être mises en évidence dans l'environnement scolaire.

Dimensions correspondant à ce domaine :

  • Valoriser les langues des élèves
  • Suivre le développement du savoir lire/écrire/dire
  • Promouvoir le plurilinguisme
  • Afficher le plurilinguisme dans l'environnement scolaire
Promotion de l'apprentissage informel des langues

La promotion de l'apprentissage informel des langues signifie permettre aux élèves d’apprendre les langues de manière informelle et de développer leurs compétences linguistiques à la maison.

Dimensions correspondant à ce domaine :

  • Possibilités d'apprentissage informel des langues
  • Accompagner le développement linguistique des élèves à la maison
Connaissance des ressources linguistiques en présence
La connaissance des ressources linguistiques en présence recouvre la manière dont les acteurs ont connaissance des langues des élèves, du personnel et des familles et la manière dont ils les utilisent pour faciliter l’intégration des élèves.

Dimensions correspondant à ce domaine :

  • Connaissance des langues des élèves
  • Connaissance des langues du personnel
  • Connaissance des langues des familles
  • Accompagner les nouveaux arrivants et leurs familles

    Accompagner les nouveaux arrivants et leurs familles recouvre la manière dont on facilite la communication avec les nouveaux arrivants en utilisant les ressources linguistiques de l’environnement scolaire, y compris les ressources professionnelles et communautaires. Il peut s’agir, par exemple, de produire les documents clés nécessaires dans différentes langues.

    Dimensions correspondant à ce domaine :

    • Utilisation des ressources linguistiques présentes dans l'école/l'établissement scolaire
    • Ressources communautaires pour la communication
    • Documents clés dans différentes langues
    • Ressources professionnelles pour la communication
    Formation professionnelle
    La formation professionnelle signifie disposer de structures pour planifier et faire le point sur les compétences des enseignants, développer leur prise de conscience et leur coopération, et créer et soutenir des communautés d'apprentissage professionnel au sein de l'établissement scolaire. Ce domaine peut, par exemple, inclure la recherche-action, l'apprentissage collaboratif, etc.

    Dimensions correspondant à ce domaine :
    • Structures de formation professionnelle
    • Planification et adaptation
    • Développement de la conscience linguistique des enseignants
    • Coopération entre enseignants
    • Communautés d'apprentissage professionnel

    Areas and dimensions

    Awareness of language dimension

    Awareness of language dimension means putting an emphasis on language learning in general, understanding the importance of being language models (for the whole staff), and giving the students challenging activities.

    Dimensions belonging to this area:
    • Emphasis on language learning
    • Being language models
    • Importance of challenging activities

    Developing language knowledge and skills

    Developing language knowledge and skills means that the teachers focus on the specificities of language in their teaching, increase the students' awareness of spoken and written language, and improve constantly their speaking/writing and  listening/reading skills.

    Dimensions belonging to this area:
    • Teaching specificities of language
    • Awareness of spoken and written language
    • Improving speaking and writing skills
    • Improving listening and reading skills

    Metalinguistic awareness

    Metalinguistic awareness means taking into account the language dimension in subject teaching and exploring/learning language-related concepts, whatever the subject.

    Dimensions belonging to this area:
    • Language dimension in subject teaching
    • Language-related concepts

    Role of languages in learning

    Role of languages in learning means that the importance of language in subject teaching is recognised, and students' language development is promoted. It means also using the advantages of plurilingualism during lessons, bridging languages for learning, and building upon students' previous knowledge and experiences.

    Dimensions belonging to this area:
    • Importance of language in subject teaching
    • Promoting language development
    • Bridging languages for learning
    • Building upon previous knowledge and experience
    • Plurilingualism during lessons

    Attitudes towards languages

    Attitudes towards languages means valuing students' languages, and tracking their individual literacy development. Attitudes are visible when promoting plurilingualism, and can be displayed in the school environment.

    Dimensions belonging to this area:
    • Valuing students' languages
    • Tracking literacy development
    • Promoting plurilingualism
    • Displaying plurilingualism in the school environment

    Promoting informal language learning

    Promoting informal language learning means supporting the opportunities for students' informal language learning and their language development at home.

    Dimensions belonging to this area:
    • Opportunities for informal language learning
    • Supporting students' language development at home

    Language resources at school

    Language resources at school means knowing about the languages of the students, staff and families, and knowing when and how to use them to facilitate the students' integration.

    Dimensions belonging to this area:
    • Knowledge about the students' languages
    • Knowledge about the staff's languages
    • Knowledge about the families' languages

    Orienting newcomer students and families

    Orienting newcomer students and families means supporting the newcomers by using the language resources of the school environment, including both the professional and community resources for communication. This could be, for example, producing the necessary key documents in different languages.

    Dimensions belonging to this area:
    • Making use of language resources at school
    • Community resources for communication with parents/guardians
    • Key documents in different languages
    • Professional resources for communication

    Professional development

    Professional development means having the structures for planning and reviewing the teachers' competences, developing their awareness and cooperation, and creating and supporting professional learning communities inside the school. This area can, for example, include action-research, collaborative learning, etc.

    Dimensions belonging to this area:
    • Structures for professional development
    • Planning and reviewing
    • Developing teachers' awareness
    • Cooperation among teachers
    • Professional learning communities

    Loading...
    Loading...
    Loading...
    Loading...