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ECML resources

The work of the ECML represents a collective effort and determination to enhance the quality in language education at challenging times. The publications illustrate the dedication and active involvement of all those who participated in a series of international projects and training and consultancy activities. The promotion of the programme outputs and their adaptation to different learning environments is supported through National Contact Points in each of the member states of the Centre. Read more

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The Plurilingualism Project: Tertiary Language Learning – German after English

If the peoples of Europe are to live in harmony with their neighbours, if they are to communicate with and understand each other, the command of more than only one foreign language will be an increasingly important factor. For this reason, both the Council of Europe and the European Union are demanding that their citizens should learn two foreign languages alongside their mother tongues. The Year of Languages 2001 was the stimulus for an investigation into how concepts of teaching and learning several languages could be developed and put into practice. The present project relates to the teaching and learning of foreign languages in the school context. Its aim is to develop general principles of tertiary language didactics and methodology within the framework of the multilingualism concept, and to present examples based on the sequence of languages “German after English”. For this reason, the European Centre for Modern Languages of the Council of Europe and the Goethe-Institut Inter Nationes as project organisers have entered into a collaboration that also includes regional institutions that deal with the teaching of modern languages.

Deutsch

Mehrsprachigkeitskonzept – Tertiärsprachenlernen –Deutsch nach Englisch

Wenn die Menschen in Europa in gut nachbarlichen Beziehungen miteinander leben, wenn sie sich untereinander verständigen und einander verstehen sollen, wird die Beherrschungvon mehr als nur einer Fremdsprache immer wichtiger. Deshalb erheben sowohl der Europarat als auch die Europäische Union die Forderung, dass ihre Bürger neben ihrer Muttersprache noch zwei europäische Fremdsprachen lernen sollten. Das Jahr der Fremd-sprachen 2001 schaffte den Impuls, sich mit der Frage zu beschäftigen, wie Konzepte des Lehrens und Erlernens mehrerer Sprachen entwickelt und in der Praxis entfaltet werden könnten. Das vorliegende Projekt bezieht sich auf das Lehren und Lernen von Fremdsprachen im schulischen Kontext. Es hat zum Ziel im Rahmen des Mehrsprachigkeitskonzepts die allgemeinen Grundlagen der Tertiärsprachendidaktik und -methodik zu entwickeln und am Beispiel der Sprachenfolge „Deutsch nach Englisch“ zu exemplifizieren. Aus diesem Grund arbeiten das Europäische Fremdsprachenzentrum des Europarats und das Goethe-Institut Inter Nationes als Projektträger – unter Einbezug regionaler Institutionen, die mit Fremdsprachenunterricht befasst sind – zusammen.

Target group(s): teachersteacher educators

Publication year: 2000

Author(s): Britta Hufeisen, Gerhard Neuner

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