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Describing teaching competences in language education - Teacher educators from Austria and South Tyrol consult with European experts

ECML training and consultancy event “Teacher competences for languages in education” (16-17 September 2021 – Online)

Author: Catherine Seewald/05 November 2021/Categories: Show on front page, Austria, 6mtp TaC Teacher competences

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Local organiser: Klaus-Börge Boeckmann, University College of Teacher Education (UCTE) Styria, Austria

ECML experts: Anna Schröder-Sura (University of Teacher Education St. Gallen, Switzerland / University of Rostock, Germany) and Lukas Bleichenbacher (University of Teacher Education St. Gallen, Switzerland)

Number of participants: 23 teacher educators, mainly from UCTEs in Austria, but also from South Tyrol


At this event, funded by the ECML and organised by the NCoC BIMM* in cooperation with the University of Teacher Education Styria, teacher educators, who are constantly faced with the task of describing the competences of teachers, e.g. when drawing up curricula or competence grids, were informed by Anna Schröder-Sura (University of Teacher Education St. Gallen/ University of Rostock) and Lukas Bleichenbacher (University of Teacher Education St. Gallen) about important results of the ECML project “Teacher competences for languages in education”. This project has gained important insights from the analysis of a large number of competence descriptions in the field of language education about how they are structured, which competences they contain and which system they follow. The participants were impressed by the variety of existing description models and extremely interested in the results of the analysis. The findings from this event were seen by them as valuable support for the creation of high-quality descriptions of teaching competences and will subsequently be integrated into the current and future curriculum revisions in the area of teacher education. The further development of national competence models such as the DaZKompP (German as a Second Language – Competence Profile for Teachers) will certainly also benefit from the information conveyed in this event.

* The NCoC BIMM (BIMM) is an Austria open network of universities of teacher education and experts and institutions which focuses on education in the context of migration and multilingualism.

Klaus-Börge Boeckmann, UCTE Styria, Graz, Austria

 

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Lehrkompetenzen in der sprachlichen Bildung beschreiben – Lehrerbildner*innen aus Österreich und Südtirol werden von europäischen Expert*innen beraten

Bei dieser vom EFSZ geförderten und vom NCoC BIMM in Kooperation mit der PH Steiermark durchgeführten Veranstaltung wurden die Lehrerbildner*innen, die immer wieder vor der Aufgabe stehen, die Kompetenzen von Lehrkräften zu beschreiben, z.B. bei der Erstellung von Studienplänen oder Kompetenzrastern, von Anna Schröder-Sura (PH St. Gallen/ Universität Rostock) und Lukas Bleichenbacher (PH St. Gallen) über wichtige Ergebnisse des EFSZ-Projekts „Teacher competences“ informiert. Dieses Projekt hat aus der Analyse einer Vielzahl von Kompetenzbeschreibungen im Bereich der sprachlichen Bildung wichtige Erkenntnisse darüber gewonnen, wie diese strukturiert sind, welche Kompetenzen sie enthalten und welche Systematik sie verfolgen. Die Teilnehmenden waren beeindruckt von der Vielfalt der bestehenden Beschreibungsmodellen und äußerst interessiert an den Ergebnissen der Analyse. Die Erkenntnisse aus dieser Veranstaltung wurden von ihnen als wertvolle Unterstützung für die Erstellung qualitativ hochwertiger Lehrkompetenzbeschreibungen gesehen und werden in der Folge in die aktuell laufenden bzw. in Zukunft anstehenden Studienplanüberarbeitungen im Bereich der Lehramtsstudien einfließen. Auch die Weiterentwicklung nationaler Kompetenzmodelle wie des DaZKompP (Deutsch als Zweitsprache – Kompetenzprofil für PädagogInnen) wird sicher von den in dieser Veranstaltung vermittelten Informationen profitieren.

Klaus-Börge Boeckmann, PH Steiermark, Österreich

 

 

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